MARZEC 2024

Rozpocznij karierę jako niezależny doradca finansowy F-Trust

14 marca 2024

Doradcy to fundament spółki F-Trust
Z Anną Švarcovą, wiceprezes Zarządu F-Trust S.A. o pracy doradców, ich roli w spółce i benefitach, z których mogą korzystać rozmawia Piotr Gajdziński.

– Potencjalne połączenie F-Trust S.A. oraz iWealth Sp. z o.o. oznacza zmiany również dla doradców współpracujących z tymi podmiotami?

– Tak, choć nie będzie tu żadnej rewolucji. Może tylko taka, że położymy jeszcze większy nacisk – zgodnie z zasadą, że „duży może więcej” – na rozbudowę naszej sieci sprzedaży. Mamy zaplanowany szereg działań, których celem jest zwiększenie naszej obecności – powiedziałabym wręcz „rozpychania się” w największych ośrodkach i szukania swojego miejsca tam, gdzie dotąd jesteśmy jeszcze nieobecni lub nasza obecność jest niewystarczająca, gdzie jest potencjał dla naszych doradców. Kultura organizacyjna obu spółek jest bardzo zbliżona, więc nie ma potrzeby wprowadzania wielkich zmian, bo nowa firma będzie hołdowała tym samym wartościom. Pierwszą będzie oczywiście wiarygodność.

– To aż tak istotne?
– Absolutnie najważniejsze. Na rynku usług finansowych dla zamożnych klientów wiarygodność jest podstawą. Wiarygodność buduje się długo, z reguły latami, natomiast stracić ją można błyskawicznie i najczęściej bezpowrotnie. Dlatego z taką pieczołowitością podchodzimy do produktów, które są „na naszej półce”, czyli funduszy – w tym także Funduszy Inwestycyjnych Zamkniętych oraz strategii asset management. Robimy to bardzo skutecznie, bo w ciągu już ponad dziesięciu lat obecności F-Trust na rynku, nie mieliśmy ani jednej wpadki – nie zaproponowaliśmy klientom żadnego produktu inwestycyjnego, który nie byłby transparentny lub którego zasad działania byśmy nie rozumieli. Ani jednego! Mamy bardzo dobry zespół analityczny, przykładamy wielką wagę do jego pracy, a po fuzji zostanie on jeszcze bardziej rozbudowany. Kolejną cechą, która jest bardzo istotna z punktu widzenia współpracujących z nami doradców inwestycyjnych jest stabilność. 

– F-Trust działa na rynku od 2011, iWealth od 2019 roku. Już samo to świadczy o stabilności…
– Tak, a połączenie spowoduje, że będziemy – z oczywistych względów – jeszcze więksi! Już dzisiaj oferujemy doradcom bardzo atrakcyjne warunki współpracy, a co więcej, różne jej modele, zależne od potrzeb poszczególnych osób. Może to być model B2B, który obecnie jest najczęściej wybierany, ale może być to również zatrudnienie na etacie ze wszystkimi wynikającymi z umowy o pracę benefitami. Warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden ważny dla doradców aspekt. Wielu z nich zdobywało doświadczenie w dużych, międzynarodowych korporacyjnych bankach i w pewnym momencie podjęło świadomą decyzję o zmianie otoczenia zawodowego. Otóż my jesteśmy właściwie – i to z kolei jest naszą świadomą decyzją – antytezą korporacji. Po pierwsze, nie ma u nas i nie będzie słynnych planów sprzedażowych, bo jesteśmy przekonani, że plany sprzedażowe zabijają uczciwą współpracę z klientami. Po drugie, w naszej firmie doradcy nie są i nie będą narzędziem, ślepym wykonawcą poleceń wykoncypowanych przez zarząd. Doradcy są bardzo ważną częścią spółki, jej filarem i fundamentem. Doradcy współtworzą firmę również w tym sensie, że słuchamy ich sugestii, pomysłów, propozycji dotyczących zarówno oferty produktowej, potrzeb i oczekiwań, jak i sposobu funkcjonowania całej spółki.

– Każdy tak mówi…
– Ale niewielu tak robi. Tymczasem my mamy to wpisane w nasze DNA, w nasz codzienny sposób funkcjonowania. Wystarczy wspomnieć jak wielką rolę doradcy odegrali przy tworzeniu naszej autorskiej Platformy Funduszy – nowoczesnego narzędzia, które zbudowaliśmy, jesteśmy jego właścicielem i które bardzo znacząco ułatwia doradcom pracę. To jak wygląda i jak działa Platforma Funduszy to w gigantycznej części zasługa naszych doradców. Użyłam czasu przeszłego, ale właściwie to błąd, bo Platforma jest cały czas rozbudowywana i zmieniana – zgodnie z sugestiami i propozycjami doradców, bo to przecież oni są depozytariuszami wiedzy wynikającej z codziennych rozmów z klientami, bycia na „pierwszej linii frontu”.

– Pociągnijmy jeszcze ten wątek o antytezie korporacji.
– Co jest najtrudniejsze dla ludzi doskonale przygotowanych do swojej pracy, świetnie znających rynek i rozumiejących potrzeby klientów? Konieczność nieustannego raportowania każdego kroku. U nas tego nie ma, wszystkie takie rzeczy ograniczyliśmy do niezbędnego minimum, wynikającego wyłącznie z przepisów prawa.

– Też nie jestem entuzjastą sposobu funkcjonowania korporacji, ale jedną ich zaletę doceniam: dają możliwość rozwoju. Organizują szkolenia, bywa, że finansują specjalistyczne kursy, wspierają w zdobywaniu ważnych w tym zawodzie certyfikatów.
– Zupełnie jak my! Po pierwsze organizujemy częste, właściwie cotygodniowe, regularne spotkania z zarządzającymi różnych funduszy inwestycyjnych, będących w naszej ofercie. To oznacza, że doradcy stale aktualizują swoją wiedzę o produkcie, poznają różne punkty widzenia, różne interpretacje zjawisk i trendów gospodarczych. Kopalnia wiedzy. Po drugie, finansujemy zdobywanie certyfikatów i udział w specjalistycznych, renomowanych kursach. Zapewniamy także dostęp do wiedzy dotyczącej sytuacji rynkowej. Doradcy mają stały kontakt z członkami naszego zespołu analitycznego oraz przedstawicielami zarządu, z którymi mogą kontaktować się telefonicznie lub mailowo. Ja jestem „w terenie” praktycznie przez większość dni tygodnia. Odwiedzam doradców, pomagam im rozwiązywać ewentualne problemy. Obowiązki Jakuba Strysika, Prezesa Zarządu, są nieco inne, ale on też bardzo dużo jeździ po kraju i często spotyka się z doradcami.

– Spółka wspiera też doradców w działaniach marketingowych.
– Dokładnie tak, ale ujęłabym to szerzej – wspieramy doradców w budowaniu i utrzymywaniu relacji z ich klientami. W usługach private bankingu to rzecz o kolosalnym znaczeniu i przywiązujemy do tego wielką wagę. Przykłady? W dniu, w którym rozmawiamy odbywa się zorganizowane przez nas spotkanie naszych klientów z przedstawicielami Tesli i prezentacja ich samochodów.


Relacja z naszego wydarzenia: “Inwestowanie w mobilność jutra: synergia
nowych technologii z przemysłem motoryzacyjnym” na profilu
F-Trust na LinkedIn

Dzięki nam najważniejsi klienci naszych doradców mogą uczestniczyć w interesujących ich, niecodziennych wydarzenia kulturalnych i sportowych… Takich inicjatyw będzie więcej, bo zależy nam, aby współpracujący z nami doradcy mieli naprawdę wzorcowe relacje ze swoimi klientami. Dokładnie temu samemu celowi służy stała rozbudowa narzędzi, upraszczających wszystkie te uciążliwe czynności administracyjne, które prawo nakłada na doradców. Staramy się to maksymalnie doradcom ułatwić i zdjąć z ich barków, aby mogli oni poświęcić jak najwięcej czasu na bezpośrednią współpracę z klientami. Wracając jeszcze na chwilę do marketingu – nasi specjaliści w tej dziedzinie wspierają naszych doradców w budowaniu ich osobistych marek na lokalnym rynku, aby tym skuteczniej mogli zdobywać nowych klientów.

Zobacz krótki materiał wideo z kanału YouTube F-Trust